Головна | Реєстрація | Вхід | RSSПонеділок, 17.06.2019, 07:17


Меню сайту
Категорії розділу
Методична робота [10]
Пропонуємо скористатись цікавими розробками
Досвід роботи вчителів [9]
Наукові роботи учнів [3]
Виховна робота [13]
Корисне [5]
Корисні файли для використання у роботі закладу.
Дружні сайти
Флешмоб
Шкільні таланти
Опитування 1
В якій соціальній мережі ви проводите більше часу?
Всього відповідей: 429
Опитування 2
Яким, на вашу думку, має бути вчитель?
Всього відповідей: 465

Наш досвід

Головна » Файли » Досвід роботи вчителів

Досвід вчителя Линник О.П.
[ ] 04.02.2016, 11:25

Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії як основа формування ключових компетентностей особистості

Альберт Ейнштейн вважав, що освіта – це те, що залишається, якщо забути все, що вчили в школі! Тому головним завданням школи завжди було – чому вчити і як вчити.  
Сьогодні важливою проблемою є розвиток основних життєвих компетентностей, навичок критичного мислення. Вважаю, що саме уроки історії є тією основою, на якій відбувається становлення людини, як свідомого громадянина, здатного критично сприймати політичні, соціальні, економічні процеси у суспільстві; робити усвідомлений вибір, зрештою, бути творцем історії. 
Якщо учні не володіють такими логічними операціями, то в майбутньому вони не зможуть приймати зважені рішення, бути відповідальними громадянами України. З огляду на це, розвиток критичного мислення є актуальним. Необхідність формування життєвих компетентностей нових членів суспільства  знайшла відображення і в нормативно-правовій базі освіти України. 
Теоретичною базою досвіду є дослідження американських психологів Дж. Брунера, Д. Халперна, С. Міллера, оскільки дана технологія зародилась у США, а з кінця 90-х років набула поширення в Україні. З того часу почались дослідження і в нашій педагогічній науці. Серед них дослідження С.Терно, О.Марченко, О.Овчарук, О.Пометун, О.Данилевської. 
Поняття «критичне мислення» визначають різними способами. В побуті слово критичне асоціюється з негативним ставленням до чогось. Таким чином, для багатьох критичне мислення означає суперечку, дискусію, конфлікт. З іншого боку, в поняття «критичне мислення» вміщують «аналітичне мислення», «логічне мислення», «творче мислення», тощо. На мою думку, «критичне мислення» – це своєрідний пошук здорового глузду, це вміння міркувати об’єктивно, діяти логічно з урахуванням як своєї точки зору, так й інших думок, уміння відмовлятись від власних упереджень.  
 Критичне мислення – це складний процес пізнання, що розпочинається  зі збирання інформації, її аналізу та синтезу, порівняння, інтерпретації й вироблення адекватних практичних дій. Технологія заснована на творчому співробітництві учителя й учня, орієнтує шукати аналітичний підхід до будь-якого навчального матеріалу. Вона  допомагає навчатися через те, що ми бачимо, чуємо, відчуваємо на смак, нюхаємо, торкаємося, робимо (Гордон Драйден); вдумливо читати, виражати свої думки вголос і на папері; формує самооцінку й самоповагу;  вчить самостійно міркувати. Ще Конфуцій говорив: «Навчання без міркування – марна праця».
Така парадигма освіти потребує від учителя нових підходів до організації навчально-виховного процесу. Він має бути спрямований на вдосконалення здібностей і поведінки особистості, при якому вона досягає соціальної зрілості та індивідуального зростання.
Тому, готуючись до уроку, ставлю перед собою такі завдання:
-    формування в учнів стійкого пізнавального інтересу до історії як науки, шляхом мотиваційної діяльності, опори на власний життєвий досвід учнів, практичного застосування набутих знань;
-    розвиток розумової діяльності учнів у процесі проблемного, дослідницького, евристичного вивчення матеріалу;
-    створення умов для розвитку навичок самоосвіти;
-    використання в процесі роботи оптимальних інноваційних технологій, зокрема технології розвитку критичного мислення, інтерактивних методик, максимально адаптованих до конкретної навчальної ситуації;
-    формування вміння використовувати набуті історичні знання для розв’язання практичних завдань, застосування їх у конкретних життєвих ситуаціях, показ шляхів реалізації набутого досвіду;
-    створення комфортних умов для розвитку кожної особистості, створення ситуацій успіху.
Саме за таких умов навчання перетворюється у співпрацю партнерів, одним з яких є учень, що свідомо здобуває знання, розвиває здібності, набуває досвіду, стає компетентною особистістю.
Працюючи за технологією розвитку критичного мислення, віддаю перевагу формам і методам, які зорієнтовують на створення умов для вільного розвитку кожної особистості на усіх етапах уроку. Так, на етапі актуалізації  намагаюсь розбудити інтерес учнів до матеріалу, який вивчається, заінтригувати, спонукати їх до постановки завдань і пошуку шляхів їх розв’язання. 
Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів використовую постановку проблеми. Цікавими є проблемні питання, що перетворюють учнів на творців історії, уявно переносять  їх в ту чи іншу історичну епоху, наприклад «Де б ви хотіли жити – в давній Спарті чи Афінах?», «Чи підтримали б  Юлія Цезаря у боротьбі за Рим?», «Чи взяли б  участь у війнах Наполеона?», «Чи підтримали б гетьмана І.Мазепу?». 
Застосовую метод асоціювання, що стимулює учнів до роздумів про взаємозалежність між окремими категоріями. Він допомагає краще зрозуміти певні терміни й поняття, які використовуються під час вивчення теми: війна (громадянська, національно-визвольна, селянська), революція, культура, тощо. Створюючи асоціації, учні формулюють завдання, які вирішуватимуться на уроці. Наприклад, вивчаючи тему «Нідерланди» у 8 класі ставлю учням завдання: «Які асоціації викликає у вас словосполучення «національно-визвольна війна?» Варіанти відповідей: боротьба за свободу, волю; війна за щастя народу, національні герої, справедлива війна тощо. У 9 класі – тема «Початок національного відродження», учні підбирають асоціації до словосполучення «національне відродження». 

Категорія: Досвід роботи вчителів | Додав: Svitla0412
Переглядів: 343 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Наші координати
30400, Хмельницька область м.Шепетівка вул.Судилківська,19 телефон/факс: (03840)4-10-05
E-mail: zosh3sh@i.ua
Пошук
Наша кнопка
Гаряча лінія
Цікаві новини
Погода в Шепетівці
Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2019
Безкоштовний хостинг uCoz